Namn!

Vi tror vi hittat ett namn till vår pojk! Namnet är ett som man antingen hatar eller älskar, de flesta ogillar det nog för de förknippas med en speciell bok men för oss har det en annan betydelse. 

Det är nämligen namnet på den starkaste lysande stjärnan och betyder glödande. Ju mer jag läser om dess betydelse i både historia och mytologi blir jag förälskad i namnet. Tyvärr känner nog inte så många till dess fina betydelse och där av ogillande av namnet. Vi kommer därför hålla de hemligt för allmänheten (inte er) på grund av att många nog uttrycker vad de tänker på när de hör namnet. Namnet har sitt ursprung i grekland precis som namnet zackarias. De är jätte fina ihop! Inte nog med det så enligt romersk mytoligi så finns det något som kallades hundarnas dagar detta var när sirius stjärnan och solen syntes samtidigt. Dessa dagar inträffade runt den 11 aug. 6 dagar efter vårt beräknade födelsedatum...

Nu vet vi ju inte om de är de som kommer ut men det känns bra hitills :) 

Sirius Alexander Jeremia Anshelm? 
Zackarias Alexander Karelin Anshelm





Jag har svårt att se att man förknippar namnet Sirius med något negativt, med tanke på boken (antar att du menar Harry Potter?). Sirius Black var ju en fin människa :)

För övrigt att fint namn som jag inte alls tänkt på. Zackarias och Sirius låter ju fint också. Kul att de får olika bokstäver även om det låter lika. Jag tycker personligen om att syskonen börjar på olika bokstäver :) och just det ja... Jag tycker att Jeremia är ett jättefint namn. Om han inte passar som en Sirius när han väl kommer ut kanske han kan få heta det? Tycker det passar bra med brorsans namn och det är långt men samtidigt vackert som du ju gillade :)

Svar: Jeremia har alltid legat gott om hjärtat och var mitt favorit till zackarias men linus har tyvärr alltid haft svårt för namnet så som första namn är omöjligt att övertala honom. Men visst är det fint! :)
Amanda Anshelm

2015-03-15 » 19:46:30

Hm, det är alltid knepigt när den ena i familjen inte gillar ett visst namn, då går det ju helt enkelt inte. Jag kom på ett till namn som jag tycker är väldigt fint, långt men vackert.

Natanael. Det betyder gåva från Gud. Det tycker jag är fint :)

Tyvärr funkar det inte för oss för vi har en bekant var son heter det och han är rent ut sagt odräglig. Hur mycket man än gillar namnet så går det liksom inte när man associerar det till något dåligt :(

Svar: jag gillar det också men har såå svårt att uttala det hahaha 😂
Amanda Anshelm

2015-03-16 » 22:05:05

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback