ipad

Ja de här med ipad är svårt. Vi har inget behov av en egentligen, jag och linus alltså men ändå har vi funderat på en för zackarias skull. Jag är egentligen lite anti ipad och smartphons till små barn. Jag anses att de ska användas för pedagogisk utveckligen och inte för att jag ska få egentid. När jag ser blondinbellas uppdateting när de sitter på resturang 4 vuxna och gillis har sin taltik och äter framför ipaden gör det mig mörkrädd! Jag kan förstå det pedagiska i ipads och tycker att om de används på rätt sätt kan de vara super. I alla fall har vi märkt att nu när ett syskon kommer skulle de vara bra om zackarias kan sysselsätta sig själv i 15 minuter. Han är otroligt aktiv och har svårt att vara själv. Nu funkar de för han kan vara med i allt, städa och laga mat och liknade men när ett syskon kommer, finns säkert de stunder jag behöver ägna mig åt liten samt matlagning och liknade och då skulle de vara perfekt  om zack kunde sitta 15 minuter hos mig i köket medan jag lagar mat. Samma sak när vi åker bil, så kan jag inte längre sitta hos honom eftersom båda åker bak och då skulle de vara perfekt att spel upp lite bamse. I alla fall nämde jag detta för mamma som givetvist hade köpt en till oss!! Nu på kvällen har jag spenderat tid med att sitta och välja ut några appar som jag tror zackarias kan lära sig mycket av :)Min värsta mardröm är dock att han kommer skrika efter den allt för mycket så linus och jag har redan satt upp regler, inte mer än 45 minuter om dagen och bara när vi måste göra något annat som han inte kan vara med på tex matlagning och städning. Att vi nogrant ser igenom apparna och ser till att de har ett bra innehåll och att han kan lära sig något och inte bara tidsfördriv. Vet att de är ett laddat ämne och dömmer ingen annan i hur mn använder surfplattor (förutom om de används vid matbordet ;)





Jag är emot all typ av skärmtid vid matbordet, det gäller båda stora och små. Jag vill inte att vi har våra mobiler på bordet ens. Ringer telefonen under middagen måste man faktiskt inte svara. Man ser ju vem som ringt och kan ringa tillbaka efteråt. Det är en sådan hets att alltid vara tillgänglig nu för tiden. Hur son helst så tycker jag det är extra viktigt att matsituationerna är teknikfria. Då äter vi ihop, pratar om dagen/veckan och har fokus på varandra. Sedan måste jag väl erkänna att jag inte är något fan av skärmtid för små barn över lag. Vi låter aldrig Mio ha varken Ipad eller våra mobiler. Där emot får han sitta lite framför tvn ibland om jag inte mår bra eller måste få något gjort. Då brukar jag knäppa på en disneyfilm :) men ofta funkar det faktiskt bra att jag lagar mat/viker tvätt eller vad det nu kan vara och han är med. Han tycker om att vara med när vi gör hushållssysslor och jag låter honom hjälpa till med det han kan. I bilen sitter han själv där bak, det har han gjort i säkert 1 år nu och det funkar kanon. Han är jättenöjd där bak och gillar att titta ut genom fönstret eller vinka till oss genom spegeln som han har framför sig. Så ingen underhållning behövs där :) men jag tror att alla gör det som känns bäst angående skärmtid. Vi är inte perfekta någon av oss och lite tid framför en skärm då och då är säkert inte så farligt. Bara det inte blir för mycket. Kram

Svar: vi är också emot all skärmtid när man äter, då ska man som du skriver umgås och prata med varandra. Skulle aldrig äta framför tv de enda zackarias får i soffan är kvällsvälling eller fredagsmys i form av russin. zackarias har 0 intresse för tv vilket är på gott och ont för ibland skulle de va skönt om han satt stilla en kvart >< Bil fungerar i 30 minuter sen skriker han rakt ut! har en väldigt aktiv pojk som blir galen om han inte får springa omkring ^^
Amanda Anshelm

2015-07-15 » 10:33:17

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback