Graviditetsdiabetes

Jag och en annan mamma från en facbookgrupp har följts åt under graviditeten. Vi båda fick graviditetsdiabetes. Hon fick det tidigare än mig och i en mer alvarlig form. Vi båda har fått remiss för återbesök för diabetesen. Idag var hennes besök och hon fick dåligt resultat hon har diabetes typ 2! Hon är under 30 år!!!
 
Blir så arg! Jag har tid den 14 januari och tror att jag ligger bra till men man vet aldrig. Jag trodde aldrig jag skulle få diabetes under min graviditet vi har det inte i släkten och jag var inte överviktig. Personer men graviditetsdiabets har stor sannolikhet att få diabets 2 under sin livstid. Vilket gör att jag bara är en tickande bomb! Man ska göra årliga kontroller. Jag får aldrig väga för mycket och jag måste röra på mig för att förhindra det så gott det går.
 
När ja ska bli gravid nästa gång måste jag på massa kontoller. Innan vi ens börjat försöka måste jag till läkare för att se att sockret ligger bra eftersom högt socker upp till v 12 kan ge stora fosterskador. Under måste jag kolla sockret hela tiden då diabetesen med stor sannolikhet kommer tillbaka vid en ny graviditet. Jag önska att jag kunde få en graviditet där jag kan få njuta men redan innan man ens blivit med barn är det massa bök! Under graviditeten kommer de bli 7 stick i fingret dagligen, kontroll + kontroll, ul varannan vecka...oron att barnet inte ska må bra. Oro att barnet inte får tillräckligt med näring då zack var liten. (diabetsesbarn ska bli stora,inte små!) Jag längtar efter fler barn men inte en ny graviditet...





Fy vad jobbigt det låter, hoppas dina värden ser bra ut sen när du varit och kollat upp dom så du inte behöver dras med diabetes i vardagen! Tråkigt att en graviditet ska behöva vara jobbig på det sättet, kan vara nog med oro ändå även om allt verkar vara som det ska.. Håller tummarna för att du ska få njuta nästa graviditet och kunna slippa oroa dig för mycket!!

2013-12-18 » 18:10:30

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback