Längtan! V 22

Äntligen har längtan kommit! Jag har börjat må bättre, liten rör sig och gör sig påmind konstant! Jag trodde zack va vild men denna är vildare ^^ Känner honom mycket mer tydligt än vad jag gjorde med zack, känns som han är större eller att de är trångt där inne :) På något sett känns det konstigt om denna lille kommer väga 3500 g som en "vanlig" bäbis. De är nästan 1 kg mer än zackarias och känns jätte stort! Så tänk om de kommer ut en 4000 grams bäbis! Den tanken får jag nästan panik av!  I alla fall så har längtan kommit, längtan efter bäbismys, amma, snusa, pussa på den lilla pussmunnen. Samtidigt känns det jobbigt det är ändå så många veckor kvar, som tur är så jobbar jag och har en liten son som gör sig påmind.
 
Då har vi kommit till v 22, hur mår jag? Bättre, och känner mig kanska lätt och smidig! Var dubbelt så stor med zack och vägde mycket mer. Idag vägde jag 66,4 men då har jag varit magsjuk förra veckan va det 67,3. I alla fall så vägde jag 77 kg vid denna tid med zack så det är 10 kg mindre. Jag har fortfarande inte kommit upp i den vikten jag startade på med zack som var 68 kg. Får se om det spurtar sen men nu känns det jätte bra att följa en hälsosam viktuppgång :)
Zackarias v 22                                                        Lillebror v22
 
Magen är mycket mer spänd denna gång och hård!
Och jag som sa att jag inte skulle köpa mer denna månad...suck! Råkade bli en overall till hösten/vintern men blev helt tokförälskad! Många av er som är lite mer tradionella kommer väl tycka jag inte är riktigt klock :P Men jag har inte riktigt samma smak eller syn på hur pojkar/flickor ska vara klädda vilket ni säkerligen har märkt ^^ Gillar inte att begränsas i vad som är fint bara för kläder är menade för det ena eller andra könet. Zack är verkligen en blanding men de märkte jag senare, när han var liten vågade jag inte riktigt sätta på honom vad jag ville utifrån vad folk skulle tycka och tänka, var rädd att om zacksson hade rosa att folk skulle tro att jag satta på honom det i längtan efter en dotter, eller att jag skulle vilja göra om honom på något sett. På senare tiden märkte jag hur mycket jag både begränsade både mig själv och zackarias med mitt tänkade. Zackarias tänker inte alls på det sättet utan nu när han får välja själv väljer den illrosa bamsetröjan eller batman tröjan vilka han båda älskar :) På jobbet diskuterar vi mycket det där, skulle han välja annorlunda om jag inte varit så acepterande? Kanske kanske inte. Många frågar också vad säger din man när han ser zackssons rosa skor. Jo så här är det till en början så gillar han inte färgen rosa alls men lila väldigt mycket, han tyckte jag va töntig när zack fick sin första rosa tröja när han va liten, sen kom han och ändra sig. När han såg att zackarias faktiskt själv valde rosa eller batman om han fick möjlighet att välja så mjuknade han i sitt synsätt och resonerade - vad har jag för rätt och välja och bestämma vad han ska ha på sig eller vad han gillar. När han själv såg zackarias i extas efter son rosa bamse tröja (har en blå också men den är inte lika poppis) så tyckte han snarare att de var roligt att se honom va så glädjefylld över något. Samma sak med batman. Så med detta barn är jag modigare, jag skiter i vad folk tycker och jag är inte heller upprörd över de som vill följa de tradionella könsmönsterna det är helt upp till en själv. Jag vill ha allt, alla färger, alla mönster, alla figurer! jag vill ha funktonella och fina sköna plagg :) Av den anledningen kommer jag att älska polarn och pyret och nu också Molo. Blev långt av något litet jag ville visa hehe. Lillemans nya overall!
Bild lånan av google

Bild lånad av google
 
 
 





Jag tycker det är fantastiskt hur stor skillnad det kan bli på magen, antagligen p.g.a din viktnedgång. Min mage är också helt annorlunda den här gången, men för mig är det väl p.g.a motsatt håll med vikten :)

Till nästa barn hoppas jag att jag också lyckats bättre med vikten och det ska bli kul att se om magen blir sådär hård när den växer. Med Mio var den mjuk och go ett bra tag (till runt vecka 25) och den här gången är den fortfarande väldigt mjuk så det blir intressant att se hur länge det dröjer innan den blir hård. Hur som helst så hade du väldigt fin mage med Zack och du har väldigt fin mage med lillebror :)

Det där med kläder är intressant. Jag är mer traditionell av mig. Gillar "pojkigt" till pojkar och "flickigt" till flickor. Jag tycker att volanger och blommiga klänningar är supersött men skulle aldrig sätta på min pojke det. På samma sätt som jag nog aldrig skulle sätta på min dotter en tröja med t.e.x dinosaurier.

Färgmässigt så gillar jag färger. Jag har egentligen inget problem med att pojkar använder rosa men för min del vill jag nog att det ska vara på ett typiskt "pojkplagg" då. Min man har t.e.x ett par rosa skjortor. Jag tycker det är himla fint. Skulle kunna klä Mio i det också. Däremot skulle en rosa body gå bort.

Lila är väl också en sådan färg, som jag tycker är himla fin, men skulle nog inte klä Mio i det om det inte var något typiskt "pojkigt". Vi har en liten lila fluga som han passar jättebra i. Tycker det blir en vacker färgklick.

Rött och gult är två färger som jag gärna klär både min pojke och blivande flicka i. Mio har haft flera röda byxor, röda skor, röda strumpor, röd tröja osv. Just nu letar jag efter en gul jacka :)

Tänk vad olika man kan vara. Jag tycker det är roligt med olika kläder till barn. Jag gillar att kunna se skillnad. Samtidigt kanske jag kommer få ändra mig om ett par år när Mo har en egen vilja. Kommer han vilja ha en rosa tröja kommer han att få det :) Däremot blir det ingen klänning till honom även om han ber om det. Någon måtta får det vara på hur långt jag är villig att ge upp mina principer ;)

Svar: Visst är det häftigt! :) Ja men de är ju tur vi är olika alla :) Viktigaste är egentligen att vi lär våra barn att acceptera andras olikheter och lära dom att alla får se ut som de vill vare sig de är pike eller klänning :) Zack har redan en prinsess klänning i maskeradlådan som han älskar ^^
Amanda Anshelm

2015-03-26 » 15:45:55

Ja men precis. I grund och botten handlar det väl ändå att vi alla gillar olika och att vi måste respektera varandras olikheter. Så kommer det ju vara genom hela livet (inte bara klädesmässigt) så det är viktigt att lära ut från början att olika är okej :)

Jag vill bara att mina barn ska vara lyckliga och växa upp till trygga och kärleksfulla individer fulla med drömmar och önskningar. Jag vill att de ska tro på sig själva och veta att jag gör det och att vi älskar dem oavsett vad de väljer att göra (så länge det inte skadar någon annan såklart).

2015-03-26 » 22:13:55

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback